M/S Storholmen

M/S Storholmen

Som ett resultat av gedigen ingenjörskonst byggdes Dalslands Kanal upp under mitten av 1800-talet. Sedan dess har den bl.a. nyttjats som fraktled men under 1960-talet avslutades den epoken och turistbåtarna tog över. 

En resa med någon av våra kanalbåtar, M/S Stotholmen eller M/S Dalslandia, tar er igenom just detta kulturarv. En fantastisk natur blandat med industrihistoria så finns det alltid något att spana efter. Sedan får vi inte glömma att berätta om alla slussar man passerar samt den unika akvedukten i Håverud. Vi trafikerar genom 16 av 32 slussar under våra dagsturer.

Våra turer går mellan Bengtsfors – Långbron – Håverud eller omvänt och ansluter till DVVJ:s rälsbuss som tar er tillbaka till avreseorten. Resan tar 3-5 timmar beroende på val av kanaltur.

Bilderna här är från M/S Storholmens resa på delen Långbro – 18:e slussen.


Fartygsfakta:
Passagerarkapacitet 100 personer.
Byggd 1896 på Oskarshamns Mekaniska Verkstad.
Fartyget är 22,50 meter långt och 3,99 meter brett.
Max djupgående är 1,91 meter.
Storholmen har en Volvo Penta dieselmotor på 150 hk.
Normal fart ca 6 knop, maxfart 10 knop.
2 däck – Huvuddäck med sittplatser utomhus och under tak. Fördäck några trappsteg lägre med ståplatser.
Nedre däck med restaurang och kök.100 sittplatser på däcket.
Restaurangen ombord tar 48 gäster som kan njuta lokalproducerad mat och dryck. Vi har fullständiga rättigheter.
Kaffebuffé finns för självbetjäning på däck. (Endast kontant betalning)
1 toalett finns akterut på däck. Handikappanpassad ombordstigning. Endast på förfrågan. Ner till restaurangen är det en bred trappa med bra ledstänger. Toaletten är ej handikappanpassad.
Fartyget uppfyller EU:s nya krav på sjösäkerhet, bl.a. vad gäller stabilitet och brandsäkerhet. Flottar och räddningsvästar för 109 personer finns ombord.
Jungfrufärd 3 juni 1896 mellan Oskarshamn och Köpenhamn.

M/S Storholmen på väg in i 18:e slussen norrifrån
M/S Storholmen på väg mot slussen i Långbro, söderifrån


Upptäck mer från

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


 

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.