Gillar man 50-talsbilar, så är en promenad i Kubas huvudstad eller en tur var som helst på Castros ö, så är det garanterat att man ser en gammal Buick, Pontiac, Hudson, Chevrolet eller Plymouth. Många av bilarna är dock så dåliga att de skulle få bilbesiktningen att gråta. Men många ärså pedantiskt välskötta att de skulle utan vidare kunna vara med på en utställning med klassiska bilar.
1961 införde USA ett handelsembargo mot Kuba och då upphörde importen av amerikanska bilar. Så förklaringen till Havannas härliga bilpark är politisk.
Visserligen kom det i stället fordon från andra kommunistiska länder, men de användes i stort sett bara av statliga företag och höga partifunktionärer. Till skillnad från de privatägda gamla amerikanarna, så fick östbilarna normalt inte säljas vidare. Därför uppstod den bisarra situationen att kubanerna kämpar för att ge sina ”imperialistiska” vrålåk ett evigt liv, trots att inte några amerikanska bilreservdelar har nått Kuba sen USA:s handelsblockad infördes.
Detta har gjort att Kuba förvaltar ett unikt stycke amerikansk bilhistoria. Fast kubanen själv ser förstås lite annorlunda på saken. För honom står valet mellan att försöka hålla liv i sin gamla jänkare, eller att tvingas åka kollektivt med någon av de ombyggda gamla lastbilarna som fungerar som regionalbussar mellan orterna på landsbygden.
Här under hittar du ett
bildspel med alla bilderna
Alla foton kan beställas, se mer på
>> Köp Mina Foto <<
Upptäck mer från
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Be the first to comment