50 porträtt i en bok, av en de bästa porträttfotograferna i världen.

​Bilderna i denna presentationen av Gregory Heisler, är ur hans bok “50 portraits” . Detta är hans bästsäljande bok, som utkom 2013 och är nu inne på sin 3:e tryckning  Finns på bl.a Adlibris, Bokus 

Omslagsbilden på boken.
Ett uppdrag för Sports Illustrated om de som varit Mohammads inre cirkel – plåta bl.a Luis Sarria som varit Mohammad Alis massör. 
Stämt träff och tid, men ingen kom ut då de knackade på – efter en bra stund så var Gregory och journalisten på väg att ge upp så kom en äldre dam ut och efter lite snack på spanska så förklarade hon att Luis ej kände sej bra. De fick gå med in och hans hustru förklarade att en bit av hans högra läpp var svullet och gjorde ont, så han ville inte bli plåtad. Gregory lyckades dock snacka och få honom att vara med på bilder, men de tyckte inte Gregory blev bra. Luis förde hela tiden upp hande för att dölja den svullna läppen. Men Gregory bad honom att sitta ner precis intil honom . Han satte sej med armbågarna mot knäna , det blev så nära och han såg så vacker ut. När journalisten kom fram, rätt nära med denbärbara blixten drog Luis intinktivt upp handen för att täcka munnen. Då syntes i sökarenhans underbara stora händer, Gregory bad honom sitta exakt så och tog några olika exponeringar med sin stora bänkkamera. 

Orlando Diaz-Azcuy.
En bild, från HELT svart till HELT vitt och alla toner däremellan, krämvitt, mjukt vitii, linevitt, bomullsvitt- 11×14 tums camera med bladfilm, ger enorm detaljrikedom, bara 10 blad, 10 tagningar, man jobbar väldigt långsamt och noggrant – i denna bild mer hans kläder än ansikte 
Eftersträva middags solljus, naken studioblixt, högt upp och en bra bit bort, riktat upp mot taket och studsar runt mot de vita väggarna, 
Greogry har även tagit foto på idrottstjärnor med denna ljussättningen, ger en naturlig utomhus känsla, mitt på dagen i soldränkt miljö 

En kort presentation Gregory Heisler.
Han är jämngammal med mej, dvs en stilig man från årgången 1954’s, fina fotografer 🙂 

Hans ikoniska porträtt och innovativa visuella uppgifter har gett upphov till många andra omslag och sidor magasin, som t.ex Life, Esquire, Sports Illustrated och New York Magasine. 
Han har också fotograferat många stora reklamkampanjer för t.ex 
AMERICAN EXPRESS, BENSON & HEDGES, FORD, GUINNESS, MARLBORO,. NIKE, PFIZER, REEBOK 

Privata uppdrag som porträttfotograf är en annan viktig del av Gregorys arbete. 

En eftersökt föreläsare och framstående workshoplärare, samt sedan 2014 professor i fotografi på Syracuse University USA .

Gregory Heisler
Photo: © David Ducane

Ljussättning som är så perfekt, både med befintligt ljus och med artificiellt ljus, så känns det helt naturligt och rätt. Det är Gregorys specialité!

“Jag är en snäll människa, jag vill att alla ska ha det bra och känna sej välkomna. Jag försöker aldrig vara intim med dem, jag försöker istället att småskoja, för att få dem att slappna. Drar dock inte någon helt skämt, den tiden finns inte skulle ta för lång tid och de kanske inte ens hade tyckt det var roligt. Den funkar oftast för mej, men det kanske inte gör det för någon annan fotograf. Är du en tyst och reserverad människa så kommer det också att vara ditt sätt att möta en modell. 
Även om jag fösöker småskoja, så är det ett mer avslappnat, seröst utryck jag oftast är ute efter – ett tidlöst avtryck av människan. Så det är inte ett stort utryck eller så, som är mitt mål. Utan mer ett tyst, lågmält utryck.”

Bilden på fd borgmästare i NY E Koch, hänger i City Hall, inte sedvanligt porträtt på en politiker. Ljussatt lågmält och varmt med förmodligen fast-ljus 

Hugh belyst med dagsljus + en tungsten belysning genom fönstret 

Bruce Springsteen
En genomhygglig person, var med på det mesta, hittade platsen lite slitet, i en sidobyggnad för gäster, som han och hans fru renoverat, men behållit den lite ruffiga stilen i – fattades en sak, en gitarr inte för att spela på, utan mer som prop, Bruce ville ha en speciell, blev en Gibson från strax innan 2:a världskriget 
Softbox används som “fönsterljus”, men ger bara vitt ljus, använde 2 st en stor med lite blått filter CTH och en liten mot Bruce med ett varmare filter CTO, kallt i skuggorna, men varmt glödlampsljus mot ansiktet som fyllnadsljus 
Al Paccino
Många frågar om hur jag etablerar kontakt med de som jag skall fotografera. Tyvärr så får jag inte så mycket tid innan – det är oftast väldigt kort stund, vi pratar om minuter. 
Gregory säger att han hinner aldrig att lära känna dem och de vill inte lära känna mej. De vill bara ha en bra bild. 
Film affisch för filmen Djävulens Advokat hade tagit med motspelaren Keanue Reewes – Gregory bruka försöka att få dessa stressademännsikorna och ofta ointresserade att bli plåtade, genom att smickrande be om att få ta några rutor extra, någon minut till MEN detta var Al Pacino, känsla att han ville få det överstökat, men visste att det var ett tvång 
Gregory hittade denna vägg med en fin inramning. Al står rakt upp och ner. Armarna längs sidorna, utstrålade seriös-som-en-hjärtattack Ett kroppsspråk som visade allt som hans karaktär som advokat utstrålade 
Ljuset kommer ett stort fönsterparti 
Daniel Boulud
TA alltid de bilder som du är betald för, de säkra bilderna som beställaren bestämt. 
Detta är visserligen inte en rekommendation till alla fotografer, vissa tar alltid två varianter av bilder, dels till beställaren och dels “egna” bilder. 
Gregory föredra att lägga “alla äggen i en korg” – ta bilder som både gillas av beställaren och han själv 
Att leta ideer kan ibland vara farligt menar Gregory, man “stjäl” lätt andras bilduppslag. Bättre att “arbeta” med en idé istället för att “tänka” en idé eller at se det som start-punkt! 
Detta porträtt togs som ett redaktionellt material för ett magasin, som skulle visa de bästa kändiskockarna i N Y . Magasinets foto-redaktör hade en ide om att alla kockarna skulle fotograferas mot en vit bakgrund jonglerandes med mat – Greg hade redan sett sådana bilder och gillade dem inte första gången heller. 
Han frågade om de kunde prova ett sätt at bilderna – att visa kockarna med respekt, att inte bara visa den färdiga maten, att visa deras relation till maten. 
Greg föreslog att ta med ett välvalt exempel och deras favorit köksverktyg – det skulle bli ett “dubbelt-” porträtt, både person och råvaran 
Valde svart-vit, ljuset direkt och dramatiskt som betonade form och skuggor 
​Dagsljus förstärkt med tungsten lampa med fresnel lins